10 mars 2009

Jag är ju lite nördig när det gäller interaktiva tavlor ...

så därför måste jag få visa några länkar jag hittade som passar för den interaktiva tavlan.:)

England ligger väldigt långt före Sverige (och Växjö) när det gäller utveckling och användning av interaktiva tavlor. Det finns väldigt mycket engelska resurser, vilket tyvärr inte alltid passar den svenska skolan. Men jag hittade några länkar som jag tror kan fungera.

http://www.crickweb.co.uk/

En sida fullproppad med olika småspel/aktiviteter. Sidan är uppdelad i ålder och därefter i ämnen. För "Early Years" kan jag tänka mig våra nybörjare i engelska. Man ska färglägga efter vissa mönster, sätta ihop rymdvarelser och hjälpa "Lecky" att klä på sig kläder efter väder... med mera! Instruktionerna är på engelska, men man förstår snabbt vad man ska göra.

Något som jag vet har varit efterfrågad är matematik och interaktiva tavlan. Här kommer en favorit jag hittade på sidan. Den fanns under "Teachers toolkit"

http://www.crickweb.co.uk/ks1numeracy.html

Det går ut på att klicka på tusental, hundratal, tiotal och ental så att det matchar talet som står i den blåa rutan. (Tyvärr kan man inte "drag and drop"siffrorna på rätt plats)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar