3 mars 2009

Blogg, mutor och tävlingar - är det tillåtet?!

Precis som i stort sett alla skolor i Växjö har en it-pedagog, har även många förskolor en it-pedagog som kommer till AV-Media på fortbildning.

Idag träffades grupp 1 (av 4). Mitt mål för dagen var att få igång gruppen att börja BLOGGA! Vi diskuterade varför man skulle ha en blogg på en förskola, räckte det inte med en hemsida? En blogg är ett mer levande dokument, en hemsida blir lätt statisk, vilket innebär att föräldrar slutar besöka hemsidan. Med en blogg kan föräldrarna bli mer delaktiga i deras barns vardag. Pedagogerna på förskolan kan få feedback genom föräldrarnas kommentarer. En viktig del som vi diskuterade var att få tiden att blogga. En del kände pressen på sig att blogga varje dag - men vi enades kring att börjar man blogga, så ska det var villkorslös bloggning. Man ska var fullt nöjd om man bloggar 2 gånger/veckan.
Förskolan Slottet och förskolan Stenholmen (som var de enda representerade idag) kom igång bra med sina bloggar. De jobbar i WordPress -programmet känns avancerat till en början, men är solklart efter en stund.
Tävlingen då? Jo, jag utlovade i ett svagt ögonblick, att om de lyckats få ut 20st inlägg till nästa träff, så skulle jag bjuda på gott fika... hembakat.. (muta?) :) Det vore jättekul om de fixade det!

Riktigt bra jobbat idag!
Kämpa nu på med era bloggar!
Posted by Picasa

2 kommentarer:

  1. Hejsan Prissan!
    Fasen vad duktig du är Anna! Hur bara hinner du med allt?!?!

    Visst är det synd att ordet "muta" låter lite negativt, när det egentligen kan vara något bra och roligt att se fram emot... ...eller varför inte gott?!! =)

    Jag gillar tävlingar och jag tycker det är helt OK att du lockar med fika. Dessutom har jag ju erfarenhet av hur dina bakverk smakar, så jag kan garantera er som kämpar med bloggarna att just denna muta är något att jobba hårt för! =) Kämpa på Slottet och Stenholmen!!!

    Kram
    /Bettan

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att det finns goda mutor så att världen kan fortsätta att utvecklas och inspireras. Bra jobbat.

    SvaraRadera