30 nov. 2009

Kristina Alexandersson från Webbstjärnan

Gör en webbplats av skolarbetet och vinn 20 000kr!
-Så lyder uppmaningen från Webbstjärnan http://www.webbstjarnan.se/
På webbstjärnan har elever möjlighet att publicera sina arbeten på nätet. Istället för att sätta upp det på väggen i klassrummet. Finns tävlingar för olika skolåldrar.

Under vår Stockholmsvistelse fick vi träffa Kristina Alexandersson, en gymnasielärare som jobbar på Enskilda Gymnasiet. Enligt henne själv var hon helt okunnig vad det gällde att använda dator i undervisningen och än mindre använda nätet som resurs. Av en händelse gick hon på ett seminare från Webbstjärnan, där hon trodde att hon skulle lära sig att "skriva för webben". Det hela slutade med att hon fick lära sig att använda bloggverktyget Wordpress (samma verktyg som finns på http://www.blogg.avmkr.se/ ) där hon kunde publicera klassens arbete. Resultatet blev en webbsida om romanen "Låt den rätte komma in" - http://www.attbesokaenroman.se/ som vann pris!

Idag har Kristina många bloggar som behandlar olika ämnen;
Konflikten i Colombia
Frankrike och den ekonomiska krisen
Strindberg möter Karlsson

Det var mycket intressant att lyssna på Kristinas väg från "noll koll till någorlunda koll" (åter igen - enligt henne själv) Spontant kändes det som att Kristina var en person som kan engagera och inspirera många andra pedagoger att se möjligheterna med att använda ex. bloggen som metod i undervisningen.

AV-Media ska absolut bjuda in Kristina att hålla seminare och workshops här i Växjö! Håll utkik på vår hemsida!

26 nov. 2009

Besök på Årstaskolan i Stockholm!

Efter ett besök på Årstaskolan är man fylld med inspiration, ideér och glädje! De pedagoger vi fick träffa var väldigt entusiasmerande- de övertygade mig i alla fall att det behöver inte vara så krångligt att jobba med film i skolan.
Kort sammanfattat kan man säga att Årstaskolan jobbar med att skapa egna "kunskaps filmer". En del är väldigt proffsigt gjorda tack vare att de har en filmstudio, bra utrustning och skickliga medarbetare som kan animera /redigera film med mera. Andra filmer har lärarna spelat in med hjälp av enbart mobiltelefonen. Filmerna lägger de sedan upp på deras "Kunskapshubb". Eleverna kan sedan titta på filmerna för att få läxhjälp, genomgångar etc. Eleverna kan själva spela in film i olika ämnen som blir proffsigt redigerade. Vilken kick!!

Titta här på några exempel på deras produktioner (och använd dem!):

Läxhjälp:


Årstaskolan Stockholm - Kunskapshubben
Genomgång av decimaler:


Skolan ägnar sig inte bara åt film. Eleverna (och läraren) i åk 1 bloggar också. Ta gärna en titt på deras blogg och bli inspirerad! http://tegelbobarn.blogspot.com/


Framför allt gillade jag läraren, Josef, tanke att man varje dag utgick från bloggen! På bloggen ligger nämligen en kalender så att barnen ska se vad som händer för dagen. Sen ligger även veckobrev, små filmer etc på bloggen också.



Tack för att vi fick komma och inspireras!

24 nov. 2009

IT-pedagog träff i Stockholm!

Sitter på tåget till Stockholm för att träffa IT-pedagoger från hela Sverige och diskutera it-användningen i skolorna. Vi ska åka på studiebesök till Årstaskolan som har en "Kunskapshubb", en plats för digital kunskapshämtning. Lärare och elever spelar in film/video för ex läxhjälp, matematikundervisning med mera! Otroligt inspirerande!

Vi har även ett besök på Tensta gymnasium inbokat.

Ser fram emot intressanta dagar!

Slänger också med några länktips i mitt inlägg:
F-3: Kolla in www.barnbibblan.se sagor, rim, ramsor och övningar med alfabetet!
Franska 7-9: www.franskahemsidan.net högtider, kultur och andra övningar om språket.

26 okt. 2009

Elever och interaktiva tavlor - en riktigt bra kombination!

I fredags hade jag en underbar förmiddag. Jag hade turen att få låna en 6:a från Tolg skola. Läraren och jag hade bestämt att de skulle jobba med Cleverboard och programvaran Lynx.

Innan de kom hade jag förberett att de skulle jobba med sevärdheter runt om i världen. Jag hade kollat så att det fanns bra information på wikipedia, filmklipp på youtube och bilder på olika gratis-sajter. Detta är ett viktigt och tidskrävande jobb!

Uppgiften eleverna fick var att PRESENTERA en sevärdhet. Notera, PRESENTERA .. INTE redovisa. Detta innebar att kraven på eleverna blev annorlunda mot vad de var vana vid. Många gånger står eleverna med papper i handen och läser upp fakta (gärna årtal och siffror), nu skulle de på något sätt få in de olika möjligheterna med att jobba vid en interaktiv tavla. De skulle lämna utrymme för egna anteckningar, rita eller till och med göra uträkningar. Det gick verkligen jättebra och var hur kul som helst!

Titta gärna på klippet från vår förmiddag på AV-Media! :)


19 okt. 2009

Blogg-torka!

Det har varit lite blogg-torka, vilket egentligen är ett gott tecken eftersom det betyder att jag är mycket ute på skolor/förskolor och håller kurser och utbildningar.
Vill dela med mig av ett klipp som jag fångade på en förskola för någon vecka sedan.

Medan jag väntade på att starta kursen med pedagogerna, lämnade jag över den interaktiva tavlan (cleverboarden) till några barn i närheten. Trots att tavlan satt för högt (går att åtgärda med stolar/pallar etc), att sidan jag visade var på engelska (spelar ändå ingen roll, eftersom barnen inte kan läsa) så fattade de vad de skulle göra med bara små korta instruktioner.

Väldigt kul att se hur barnen tog sig an ny teknik, utan att egentligen fundera. Se själva :)


(Sidan de jobbar med heter Poisson Rouge)