26 okt. 2009

Elever och interaktiva tavlor - en riktigt bra kombination!

I fredags hade jag en underbar förmiddag. Jag hade turen att få låna en 6:a från Tolg skola. Läraren och jag hade bestämt att de skulle jobba med Cleverboard och programvaran Lynx.

Innan de kom hade jag förberett att de skulle jobba med sevärdheter runt om i världen. Jag hade kollat så att det fanns bra information på wikipedia, filmklipp på youtube och bilder på olika gratis-sajter. Detta är ett viktigt och tidskrävande jobb!

Uppgiften eleverna fick var att PRESENTERA en sevärdhet. Notera, PRESENTERA .. INTE redovisa. Detta innebar att kraven på eleverna blev annorlunda mot vad de var vana vid. Många gånger står eleverna med papper i handen och läser upp fakta (gärna årtal och siffror), nu skulle de på något sätt få in de olika möjligheterna med att jobba vid en interaktiv tavla. De skulle lämna utrymme för egna anteckningar, rita eller till och med göra uträkningar. Det gick verkligen jättebra och var hur kul som helst!

Titta gärna på klippet från vår förmiddag på AV-Media! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar