22 maj 2011

En kompis till mig... (just in time)

jobbar på en skola i Stockholm. Hennes klass består av 9 st elever med olika typer av funktionshinder (adhd/add/damp .. osv). Hon berättar för mig att varje dag är en kamp, varje mattetal är en strid, alla diskussioner är en fight men att hon älskar sitt jobb.

I botten är hon ma/no/eng-lärare. Men för en tid sedan fick hon även SO och uppgiften att undervisa sin klass i Antikens Grekland. Vare sig hon eller eleverna tyckte att det var särskilt kul eller givande. Några av eleverna hävdade starkt att de inte ville vara där och att de hellre ville göra något kul, som att rappa! Bra - sa min kompis. - Gör det då, om Antikens Grekland..!
Och det fungerade. Skolan har förmånen att ha tillgång till en studio, eleverna skrev text och min kompis filmade musikvideon med sin iPhone och fick hjälp att redigera filmen i iMovie.

Engagemang, stimulerande, individanpassat-och just in time för hennes elever! Min kompis är ett geni, som vågar och inser vad man kan göra med enkla medel och teknik.

Här ser ni resultatet!




Jag tycker det är otroligt bra!! Vad tycker ni? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar