5 apr. 2011

Markaryd


I måndags var jag i Markaryd för att visa och prata om interaktiva skrivtavlor. De använder sig e-beam/Lintex interactive. Intresset var verkligen stort, och jag tackar alla ni 46 som deltog för ert överseende med att det blev lite väl många!

Under kursen fick jag fråga om det fanns resurser för interaktiv tavla som handlade om bland annat kemi på gymnasienivå... inte helt lätt att svara på, så nu har jag tillbringat två kvällar att leta efter efterfrågade resurser. Lägger upp det jag har hittat här (och på länksamlingen) en del är bra andra är mindre bra, ni får avgöra själva! :) Har som vanligt riktat in mig på gratisresurser.

Kemi (och lite matte)
Virtual Chemistry Lab - ett litet program man får ladda ner, man kan utföra enkla experiment. Grafiken är väldigt enkel, men jag har inte hittat något liknande gratisprogram.

Absorb Resources -Chemistry - Helt okej interaktiv resurser, välj ditt experiment och klicka på "View Online". Finns många att välja på 304 st...
I samma "Absorb -serie" finns även matte, fysik, avancerad fysik och el. Många av resurserna är enkla med väldigt lite interaktivitet, men tydliga!

OnLineLabs - länksamlingssida med många länkar till biologi och kemi. Alla länkar fungerar inte, men några är trevliga. Alla är på engelska och se till att Flash och Shockwave är installerat!

Jefferson Lab - en samling med spel och pussel med inriktning mot matematik och kemi. Enkla spel men ganska underhållande.


Musik
Hittade även två sidor med "virtual piano"
Virtual Keyboard - ett piano där du kan byta instrument och även lägga till trummor
e-board - en något enklare variant, enkel och trevlig

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag var en av de som var på din utbildning i Markaryd. Du berättade om ebeam scrapbooking och sa att man kunde ladda hem detta gratis till sin privata dator. Men hittar inte detta gratisprogram när jag söker på google. Hur hittar jag det? Tacksam för svar.

    PS. tack för en väldigt givande utbildning!

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att du uppskattade utbildningen, här kan du hämta programmet :)
    http://www.e-beam.com/support/ebeam-interact.html

    SvaraRadera