4 maj 2010

Beroende av en telefon!?




För två veckor sedan fick jag en ny telefon. En s.k androidtelefon, HTC desire. Många har hört talas om Iphone. HTC Desire och Iphone påminner mycket om varandra. Till båda telefonerna kan man ladda ner små program och applikationer, s.k "appar". Dessa "appar" kan göra en rad olika saker.

Jag har till exempel laddat ner en GPS-app, som mäter sträckan som jag går, cyklar eller springer. Sträckan ritas upp på en karta och jag får även fram hur lång tid det tog, medelhastighet osv. Det finns "appar" för väder, spel, möjlighet att blogga från telefonen osv osv..


Jag har en "app" där jag kan skriva in min shoppinglista för dagen, en to-dolista vad jag ska göra på jobbet. Självklart kollar jag mail, bokar i min kalender, surfar på webben, uppdaterar min facebook och min twitter från telefonen. Man skulle kunna säga att det är en mini-minidator.


Beroendet då? Jo, igår glömde jag laddaren till telefonen på jobbet och batteriet tog givetvis slut. Väl hemma skulle jag åka och handla, genast tänkte jag ta upp telefonen för att komplettera min shoppinglista i telefonen - gick ju inte, inget batteri! Lite senare kom jag på en sak jag skulle göra på jobbet och ville därför fylla på min To-do lista i telefonen - gick ju inte, inget batteri. Tisdagar är utedagar på vår sons förskola, kan vara bra att kolla vädret tänkte jag, gick inte det heller. Senare på kvällen hamnade vi framför tv:n, istället för att zappa runt bland kanalerna finns det en app där man kan se vad som sänds på tv just nu.. men det kunde jag inte kolla. Behöver jag berätta att min facebookstatus inte blev uppdaterad på hela kvällen heller?
I morse åkte jag tidigare till jobbet för att kunna ladda telefonen - jag är nog beroende....

1 kommentar:

  1. Har funderat på att införskaffa en själv. Är du nöjd med den, vid sidan av det allmäna beroendet ;) Vet nu några plus och minus i jämförelse med en iPhone?

    SvaraRadera