17 sep. 2009

Guldkorn i tillvaron!


Ibland när man är ute på skolor och håller utbildningar, så stöter man på riktiga guldkorn, dvs underbara pedagoger som ger en lite annan syn på saker och ting.


I måndags var jag på en skola och höll utbildning på den interaktiva tavlan. Jag visste sen tidigare att de fått vänta länge på sin tavla. Det började med att datorn låste sig för pedagogen, eftersom hon klickade igång program lite för fort. Jag förklarar då för henne att man måste vänta lite mellan "dubbel-klicken" för att datorn ska hänga med. I många fall blir då kommentarerna av typen " De har så dåliga datorer, de får ingen utbildning, de har inte tid att lära sig datorn etc." Den här kvinnan svarar:

-" Men vad bra! Då vet jag ju det till nästa gång".


När vi fått igång datorn och rätt program så fungerade inte den interaktiva tavlan som den skulle. I det här läget förväntade jag mig (som i många andra fall) att det återigen skulle bli besvikna kommentarer - fel hade jag. Kvinnan svarade:

"- Men, vad bra att jag fått veta detta nu, när du är här, för annars hade jag trott att det var mig det var fel på". Underbart!


Som tur var hade vi två tavlor vi kunde jobba på, så jag fortsatte att visa lite material, bland annat en karta, tyvärr är kartan på engelska - vilket jag ursäktande förklarade att det kanske inte var så bra när man jobbade i år 1-3. Kvinnan sken upp och sa:

-" Det är ju bara att stryka över med pennan, eller vadå, det är väl inte fel att de får veta att Frankrike heter France på engelska?!"


Som sagt, guldkorn i tillvaron! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar