20 apr. 2009

Expert från Växjö...

Härom dagen var jag inhyrd expert från Växjö för att prata om AV-Media Kronobergs erfarenheter från interaktiva skrivtavlor i skolan. Linköping är sugna på att införskaffa interaktiva skrivtavlor, projektorer och datorer men vill ha lite mer "kött på benen" om vad man ska ha en interaktiv tavla till. Jag höll en kort visning om hur man kan jobba med en interaktiv tavla. Därefter blev det en jättebra diskussion!

Frågor (eller kanske mer funderingar) som kom upp var bland annat att det fanns risk att pedagogiken skulle "gå tillbaka" till förmedlingspedagogik och göra eleverna mer passiva.

En annan fundering var att läraren skulle vara den som "showade" vid tavlan och eleverna skulle inte bli delaktiga i lektionerna. Personligen tror jag att tavlan kan vara mer inspirerande och att eleverna blir mer delaktiga om de får vara "framme" vid tavlan och styra. Det måste ju vara roligare än att stå vid en vanlig whiteboard och dra ett streck (eller liknande) med en penna.

Men.. du.. elev som har tillgång till interaktiva tavlor i klassrummet blir man mer eller mindre delaktig??

Och du .. lärare som har tillgång till interaktiv tavla.. vad gör du för att få eleverna mer delaktiga.. är tavlan hjälp eller motstånd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar