10 okt. 2012

Appar till skolan!

För ett tag sedan hade jag en kurs i iPads för skolan. Jag hade ett gediget program och hur många appar och ideér som helst för skolan. Jag hann väl kanske hälften av allt jag hade tänkt - men kul hade vi!

Vi utgick från SAMR-modellen, så jag försökte dela upp apparna utifrån
Ersätta - Förbättrar - Förändrar - Omdefiniering
Se mer om SAMR-modellen här


Här följer en lista över de appar som jag visade och hade tänkt visa. (En del appar förekommer flera gånger) Sen erkänner jag att jag är lat, för jag orkar inte länka apparna till appstore. :-)

Ersätter


  • Min geografi - träna karta
  • Keynote - skapa presentationer
  • Pages - skrivprogram 
  • Blue fire reader - låna och läsa böcker
  • NOMP - matematik
  • Popmath - matematik
  • Googel earth - geografi, karta
  • Geoboard - träna former med gummiband
  • Memory - skapa egna memory
  • Dragon dictation - diktafon
  • svt play - se på TV
  • TED-talks - lyssna/se på talare
  • Youtube - allt


  • Förbättrar


  • Mental Class - skapa flashcards
  • Flashcards deluxe - skapa flashcards
  • Kameran - ta kort, spela in egna filmer
  • Googel earth
  • Make dice - gör egna tärningar med text och bild
  • Camdictation - översätter ord till alla möjliga språk
  • Kvitter - uppslagsverk, fåglar
  • Prizmo - talsyntes
  • Skolstil - talsyntes 
  • Monster physics - fysik
  • Slice it - matematik


  • Förändrar


  • Puppet pals - skapa egna docksketcher
  • Googel earth 
  • Book creator - gör egna böcker med bild, film och tal.
  • My story - gör egna böcker med bild, film och tal
  • Story creator - gör egna böcker med bild, film och tal
  • Evernote - ta anteckningar och dela
  • Notability - ta anteckningar och dela (även ljudupptagning)
  • Phatpad - ta anteckningar och dela
  • Animoto - gör egna animerade filmer


  • Omdefinierar

  • Educreations - spela in det du ritar/skriver och dela
  • Replay Note - - spela in det du ritar/skriver och dela
  • Bambuser - spela in föreläsningar/lektioner/redovisningar/ dela på internet
  • I-nigma - scanna QR-koder
  • Voto.se - skapa omröstningar
  • Aurasma - augemented reality
  • Googel earth 
  • Sound cloud - spela in ljud och kommentera och ge feedback i ljudspåret. 



  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar