25 maj 2011

Framtidens lärande - Stockholm 19 -20 maj!

Förra veckan var AV-Medias it-pedagoger i Stockholm på konferensen Framtidens lärande i Nacka. I samband med konferensen får man delta på ett antal inspirationsmöten där pedagoger från hela landet visar upp vad just de gör med den befintliga tekniken idag. Det är väldigt spännande att se och höra vad som händer bland landets skolor.

Jag deltog som lyssnare på hur man kan använda datorspel i undervisningen och "Från Plutt till äppelskrutt" - iPads i förskolan.
Naturligvis blev jag heltänd på alla nya idéer och sitter och filurar på något onlinespel som man kan bygga upp undervisning kring. Har ni idéer lägg en kommentar till mig!

Föreläsning om iPads i förskolan var också den inspirerande. Jag har i och för sig redan förstått att en ipad/surfplatta är något som är väldigt intiutivt, laddar ner och testar appar på min son hela tiden. Men Stensötan och Strandparkens förskola i Nacka hade lyft målen ur kursplanen och visade hur mycket barnen tränade och "lärde sig" med hjälp av apparna och goda pedagoger. I höst kommer vi ha ett dialogcafé där ni får komma och diskutera och testa appar och ipads för förskolan. Håll utkik på vårt kursutbud (det är snart klart!)

Vad bidrog Av-Media Kronoberg med till konferensen då? Jo, Tina och jag hade två korta visningar av Gapminder - hämtat från vårt projekt Interaktiv visualisering via webben för ökad omvärldsförståelse, där vi berättade om hur vi utifrån projektet jobbat med klasser och lärare för att få in Gapminder i undervisningen. Material och mer om projektet kan ni läsa om på http://omvärld.se , följ gärna vår blogg om arbetet med Gapminder på http://blogg.omvärld.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar